Ποδηλατική επανάσταση στην Ευρώπη

Σαν μια παιδική ανάμνηση, το πετάλι αποτελεί μια γοητευτική ανάγκη των ημερών, μακριά από την υψηλή τιμή της βενζίνης και το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Ο κόσμος στρέφεται προς το ποδήλατο και δικαίως.
Άλλωστε τον ποδηλάτη όλοι τον έχουμε μέσα μας!
Ευτυχώς για τους λάτρεις του ποδηλάτου, σε ολόκληρη την Ευρώπη αναπτύσσεται κίνημα που διεκδικεί περισσότερο χώρο για τα ποδήλατα στις αστικές υποδομές.
Από τις λονδρέζικες «ποδηλατικές υπερλεωφόρους» μέχρι τα δημοφιλή προγράμματα κοινόχρηστων ποδηλάτων στο Παρίσι και στη Βαρκελώνη, όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις υιοθετούν το ποδήλατο ως ασφαλές, καθαρό, υγιεινό, οικονομικό μέσο μεταφοράς.
H τάση ενισχύεται και εκτός Ευρώπης, με το «City Cycling», όπως λέγεται η αστική ποδηλασία να γίνεται όλο και πιο συχνή σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, με την Ευρώπη να παραμένει πρωτοπόρος.
Το Λονδίνο εγκαινίασε τέσσερις καινούργιες ποδηλατικές λεωφόρους και οι επιτελείς του δήμου θεωρούν ότι η ύπαρξή τους διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ποδηλατική επανάσταση.
Στο Λονδίνο, οι ποδηλατικές λεωφόροι χωρίζονται από την υπόλοιπη κίνηση με μία γαλάζια λωρίδα μπογιάς, ενώ αντίθετα η Κοπεγχάγη επιχειρεί να κρατήσει τα ποδήλατα σε εντελώς διαφορετικό σημείο του δρόμου από ότι τα αυτοκίνητα.
Από τους πολλούς ποδηλατοδρόμους της Κοπεγχάγης, έχουν επιλεγεί 26 που θα αναβαθμιστούν σε ποδηλατικές λεωφόρους.
H πρώτη τέτοια διαμορφώθηκε και έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
Τα φανάρια προσαρμόζονται στην κίνηση των ποδηλάτων, όχι των αυτοκινήτων, οι διασταυρώσεις έχουν μπάρες για να ξεκουράζουν οι ποδηλάτες τα πόδια τους χωρίς να χρειάζεται να κατεβαίνουν από το ποδήλατο, κατά μήκος της διαδρομής υπάρχουν τρόμπες για τα λάστιχα, ενώ ακόμη και τα καλάθια απορριμμάτων είναι κεκλιμένα, ώστε να μπορούν εύκολα να βρίσκουν τον στόχο τα απορρίμματα των διερχόμενων ποδηλατών.
Σε μια ποδηλατική λεωφόρο οι ποδηλάτες έχουν ύψιστη προτεραιότητα, τα εμπόδια και οι στάσεις ελαχιστοποιούνται, με πολλές ευρωπαϊκές χώρες να ενθαρρύνουν τη μετακίνηση ποδηλάτων με συρμούς τρένων και υπόγειων σιδηροδρόμων.
Στην επόμενη γενιά αυστριακών τρένων υψηλής ταχύτητας, που θα τεθεί σε κυκλοφορία, κάθε ένα από τα βαγόνια θα διαθέτει ειδικό χώρο για μεταφορά έξι ποδηλάτων.
Εξάλλου, μία ασιατική τάση που έχει μέλλον και στην Ευρώπη είναι η χρήση ποδηλάτων για μεταφορά αγαθών.
Τα «cargo bikes» έχουν περίεργη όψη, αλλά είναι χρήσιμα στις προσπάθειες μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ομοσπονδία ποδηλάτου, έως και 25% των αστικών μεταφορών εμπορευμάτων μπορούν να γίνονται με ποδήλατο.
Στις πόλεις-πρότυπα του ποδηλάτου, όπως είναι το Μόναχο, το Λονδίνο και η Βαρκελώνη, τραβούν απλά μια άσπρη γραμμή στο δρόμο.
Από εκεί και πέρα ο καθένας συμμορφώνεται με τους νόμους και τους κανόνες.
Στην Ελλάδα ακόμα υπάρχουν νοοτροπίες που κάνουν την καθημερινότητα αυτών που αγαπούν το ποδήλατο δύσκολη.
Σταθμευμένα αυτοκίνητα πάνω στις ποδηλατολωρίδες και εμπόδια δημιουργούν καταστάσεις κάποιες φορές επικίνδυνες.
Η χώρα μας διαθέτει συνολικά μόλις 100 χλμ. ποδηλατοδρόμους, απέχοντας χρόνια από τις πρακτικές και τους σχεδιασμούς των ευρωπαίων, με κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις.
Παράδειγμα στην περιοχή μας το Μεσολόγγι, όπου το γεγονός ότι το 90% των μαθητών κινείται με ποδήλατο αποδεικνύει ότι η πόλη αποτελεί μια ιδιαίτερη ποδηλατούπολη, χωρίς όμως ιδιαίτερες υποδομές παρά μόνο τον αστικό ποδηλατοδρόμο έκτασης 4-5 χλμ. και τον περιαστικό μήκους 3,5 χλμ. ο οποίος τερματίζει στην παραλία.
Η Ναύπακτος διαθέτει ποδηλατοδρόμο μήκους 5,5 χλμ. που διατρέχει όλο το παραλιακό της μέτωπο και διέρχεται από το κέντρο της πόλης, χωρίς όμως ιδιαίτερη ασφάλεια για τους ποδηλάτες μια και χρησιμοποιείται περισσότερο για παρκινγκ από τους οδηγούς αυτοκινήτων.
Η Καρδίτσα, ο Βόλος, η Λάρισα, η Κως, αποτελούν παραδείγματα, με την λειτουργία ποδηλατοδρόμων που άλλαξαν τις όψεις αυτών των πόλεων και ταυτόχρονα τη νοοτροπία των κατοίκων τους.
Το ποδήλατο είναι οικονομικό, οικολογικό, κάνει καλό στην υγεία και είναι μια σίγουρη και δοκιμασμένη λύση από το παρελθόν που μας δείχνει το μέλλον στις μεταφορές εντός πόλεων.
Οι πολίτες οφείλουμε να πιέσουμε τους αρμοδίους των δικών μας μικρών ή μεγάλων αστικών κέντρων προς αυτή την κατεύθυνση.


  Πράσινο+Μπλέ -  Μη κερδοσκοπική Οργάνωση Πολιτισμού Περιβάλλοντος - Μεναίχμου 1-3  - Ψανή - 30300 Ναύπακτος - Τηλ. & Φαχ: 2634025016

  Web Design Web-Site