Συνέντευξη Θωδωρής Γκόνης

Ο Θοδωρής Γκόνης γεννήθηκε στο Ναύπλιο.
Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Πέλλου Κατσέλη. Σπούδασε οικονομικά.
Εργάστηκε στο θέατρο ως ηθοποιός μέχρι το 1996 - συμμετείχε σε όλες σχεδόν τις παραστάσεις του Θεατρικού Οργανισμού «Εποχή» του Β. Παπαβασιλείου. Από το 1996 ασχολήθηκε κυρίως με τη σκηνοθεσία. Σκηνοθέτησε έργα των : Μισιτζή, Χουρμούζη, Βιζυηνού, .Τερτσέτη,. Χορν, Ξενόπουλου, Παλαμά κ.α. για το Κ.Θ.Β.Ε , ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Αγρινίου, Πατρών, Β. Αιγαίου, Σερρών, Κομοτηνής ,Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Έχει γράψει και σκηνοθετήσει τις μουσικοθεατρικές παραστάσεις: «Γουσταύος Κλάους» σε συνεργασία με τον Ν.Ξυδάκη (Πάτρα 2006 - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης), «Έχω άνθρωπο» σε συνεργασία με τον Κ.Λειβαδά ( Ζυγός, Αθήνα 2006), « Καρόλου Ντηλ και Τσιμισκή» σε συνεργασία με τον Γ.Ανδρέου ( Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 2007).
Το 1987 άρχισε τη συνεργασία του ως στιχουργός με τον Νίκο Ξυδάκη και ακολούθησαν συνεργασίες του με τον Γιώργο Ανδρέου, Χρήστο Νικολόπουλο, Ορφέα Περίδη, Παντελή Θαλασσινό, Κώστα Λειβαδά, Τάσο Γκρούς, Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, Πέτρο Ταμπούρη, Σταμάτη Κραουνάκη, Δήμητρα Γαλάνη κ.α.
Βιβλία του κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, Γαβριηλίδης , Μεταίχμιο . Είναι τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας «Ο κόσμος του Επενδυτή».
Την περίοδο 2000 - 2007 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Αγρινίου και από το 2008 είναι καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών.
Από τον Απρίλιο του 2009 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Φιλίππων – Κάσου Καβάλας.


1.Oι Έλληνες είναι ευαισθητοποιημένοι απέναντι στην κλιματική αλλαγή ή υπάρχει ακόμα μεγάλος δρόμος μέχρι να αλλάξουμε ως λαός νοοτροπία;

Φαίνεται και ναι και όχι. Από τη μία βλέπετε ανθρώπους συγκινητικούς στο τρόπο που ζουν , που περπατούν , που τραγουδούν και χορεύουν και άλλους εντελώς το αντίθετο. Υποψιάζομαι ότι χρειάζεται πολύς καιρός ακόμα για να ευαισθητοποιηθούμε όλοι. Βεβαίως πιστεύω ότι οι νέοι επί παραδείγματι, είναι πιο ευαίσθητοι από εμάς τους μεγαλύτερους.

2.Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί και σε εξοργίζει στην πολιτική των κυβερνήσεων, αλλά και στη συμπεριφορά των ανθρώπων σε ότι αφορά το περιβάλλον.

Θα έλεγα κυρίως η αδιαφορία και η αχαριστία στην ίδια τη ζωή. Είναι το χειρότερο. Μένεις καμιά φορά άφωνος από το επίπεδο της αχαριστίας που συναντάς. Από την άλλη πάλι υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι βάζουν ακόμα και τη ζωή τους μπροστά για κάτι καλό. Είναι συγκινητικό.
Όσο για τους πολιτικούς μας, που είναι πια πιο τηλεοπτικοί όσο ποτέ, δεν νομίζω ότι ενδιαφέρονται και αγαπούν το περιβάλλον. Είναι κάτι σαν να βλέπουν ντοκιμαντέρ όταν δεν έχει πρόγραμμα η τηλεόραση.

3.Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας βοηθά τους νέους στο να αναπτύξουν περιβαλλοντική συνείδηση ;

Πιστεύω ότι γίνονται κάποιες προσπάθειες, αλλά καθόλου οργανωμένες και χωρίς στρατηγική. Τις περισσότερες φορές οφείλεται θα τολμούσα να πω, στον πατριωτισμό κάποιων εκπαιδευτικών, που σαν κίνηση είναι συγκινητική. Υπάρχουν όμως και εκπαιδευτικοί που αδιαφορούν πλήρως. Παντού βλέπετε επικρατούν οι αντιθέσεις. Εξάλλου πιστεύω, ότι τα τελευταία χρόνια ως χώρα θα έπρεπε να έχουμε πάρει το βραβείο Νόμπελ στις αντιθέσεις.

4.Οι νέοι σήμερα έχουν κατανοήσει την σοβαρότητα του περιβαλλοντικού προβλήματος και τι θα τους πρότεινες να κάνουν ;

Κατ’ αρχάς δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να τους προτείνει με ευκολία κάτι. Το να προτείνεις κάτι σ’ ένα νέο σήμερα είναι πολύ επικίνδυνο, γιατί εύκολα αντιδρά. Οι νέοι πιστεύω ότι παραδειγματίζονται μόνο από παραδείγματα. Θέλω να πω, ότι εάν εμείς σεβόμαστε το περιβάλλον ως γονείς και ως πολίτες, νομίζω ότι αυτό και μόνο είναι αρκετό για τους νέους για να παραδειγματιστούν. Το να λέμε πολλά και να μη κάνουμε τίποτα δεν είναι σωστό. Θεωρώ ότι έχουμε μπουχτίσει πια απ’ αυτό.

5.Ο καλλιτεχνικός κόσμος πιστεύεις ότι είναι αρκετά ευαισθητοποιημένος περιβαλλοντικά; τι κάνει ; ή τι θα έπρεπε κάνει για να βοηθήσει με την σειρά του στην ευαισθητοποίηση του κόσμου.

Θα έπρεπε να είναι. Αλλά συναντάς συχνά και στο δικό μας χώρο αρκετούς μη ευαισθητοποιημένους. Δεν ξέρω από την άλλη εάν, επί παραδείγματι, ένας χορευτής μπορεί να είναι πιο ευαισθητοποιημένος από ένα κάτοικο στην Άνω Χώρα ή στο Θέρμο της Αιτωλοακαρνανίας, που διατηρεί το μποστάνι του ή καλλιεργεί τη γη του. Νομίζω πως όχι.
Παλιά έλεγαν ότι οι καλλιτέχνες ήταν πιο ευαίσθητοι, αλλά δεν ξέρω αν ισχύει αυτό στις μέρες μας.

6.Πόσο πιστεύεις ότι είσαι κι εσύ μέρος του περιβαλλοντικού προβλήματος και τι κάνεις για να διορθώσεις την συμπεριφορά σου.

Εμένα μου αρέσει πολύ το περπάτημα. Εκεί σε σας στην Αιτωλοακαρνανία που έχω ζήσει αρκετά, μου άρεσε πολύ να περπατώ σε μέρη συγκινητικά όμορφα και να τα απολαμβάνω.
Νιώθω άσχημα όταν βλέπω κάποιον να πετά σκουπίδια σε μια λίμνη όπως η Τριχωνίδα. Δεν μπορώ να περιαυτολογήσω, ότι δηλαδή εγώ είμαι ο σωστός και ο ευαισθητοποιημένος, αλλά σέβομαι το περιβάλλον που αγαπώ και απολαμβάνω.

7.Η οικονομική κρίση επηρεάζει τις όποιες προσπάθειες γίνονται για την προστασία του περιβάλλοντος και πως ;

Νομίζω ναι, μοιραία. Δεν θα μπορέσουν να γίνουν έργα για την περιφρούρηση του περιβάλλοντος, έργα πρόνοιας γι’ αυτό. Είδατε ότι με τις φωτιές στην Ηλεία δεν έφταναν τα μέσα κατάσβεσης. Σήμερα με τις περικοπές, δεν ξέρω κατά πόσο είμαστε χειρότερα. Πιστεύω πως είμαστε. Σίγουρα ο κόσμος έχει ως προτεραιότητα το οικονομικό στις μέρες μας. Από την άλλη όμως δεν μπορώ να φανταστώ ένα συνταξιούχο χωρίς τον ίσκιο ενός δέντρου ή τη δροσιά της θάλασσας. Τι σόι σύνταξη μπορεί να είναι αυτή. Είναι δώρο άδωρον.

8.Οι τοπικές κοινωνίες μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά
στην προστασία του περιβάλλοντος ; Αξίζει να προσπαθήσουν ;

Βέβαια και θα έπρεπε. Εξάλλου η ιστορία της πατρίδας μας είναι οι μικρές τοπικές κοινότητες και κοινωνίες. Εκεί από πολύ παλιά άνθησε ένα πνεύμα αλληλεγγύης και αυτοσεβασμού. Όσο περνάει ο καιρός, παρόλο που το ευρωπαϊκό όνειρο μιλά για μεγάλες κοινωνίες, εγώ πάλι κοιτάζω και αισθάνομαι ότι και πάλι η πατρίδα μας θα στηριχτεί στις μικρές, γιατί είναι πιο ουσιαστικές.


  Πράσινο+Μπλέ -  Μη κερδοσκοπική Οργάνωση Πολιτισμού Περιβάλλοντος - Μεναίχμου 1-3  - Ψανή - 30300 Ναύπακτος - Τηλ. & Φαχ: 2634025016

  Web Design Web-Site