Συνέντευξη Ιαβέρης

Τη θρυλική εποχή των Ράλλυ Ακρόπολις ( 1978-1980 ), ο " Ιαβέρης " έκλεβε την παράσταση, καθώς κέρδιζε αρκετές από τις ειδικές διαδρομές. Στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1980,οδηγώντας ένα Ford Escort Group 2 , έρχεται 1ος στην ειδική διαδρομή της Πάρνηθας, έχοντας αφήσει πίσω του όλους τους οδηγούς του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Ήταν ο πρώτος Έλληνας οδηγός αγώνων που διοργάνωσε αγώνες φιλανθρωπικού σκοπού , ώστε να συγκεντρωθούν χρήματα για παιδιά με ειδικές ανάγκες . Εδώ και 20 χρόνια έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια να βελτιώσει την οδική συμπεριφορά όλων μας και να ευαισθητοποιήσει όσους περισσότερους συμπολίτες και συνανθρώπους του μπορεί, με μόνο στόχο τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Με πάθος απαντά στις ερωτήσεις του περιοδικού, για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή μας.

1.Η Ελλάδα είναι μια από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη στα θέματα κυκλοφοριακής αγωγής αλλά και από τις πρώτες στα τροχαία ατυχήματα.
Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό ;

Πράγματι έτσι είναι . Είμαστε μετά τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, πρώτοι στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη. Αυτό οφείλεται στην έλλειψη παιδείας και πολιτισμού. Είναι θέμα κουλτούρας λαού θα έλεγα. Και για να μην παρεξηγηθώ, όταν λέω παιδεία δεν εννοώ το μάθημα, αλλά αυτά που βιώνει και ανατρέφεται ένα παιδί από τη συμπεριφορά των γονιών του. Η παιδεία κατά την γνώμη μου δεν διδάσκεται, αλλά βιώνεται. Είναι κάτι σαν τις τοπικές διαλέκτους, όπου το παιδί μαθαίνει από την ώρα της γεννησής του. Γι΄ αυτό θα έλεγα ότι όποιοι γονείς έχουν κοινό νου, θα πρέπει να φροντίζουν να δίνουν επανειλημμένα καλά παραδείγματα με τους εαυτούς τους, γιατί τα παιδιά τους θέλουν να τους μιμηθούν γιατί τους θαυμάζουν.

2. Ποιος ευθύνεται κατά την γνώμη σας περισσότερο για τη σημερινή κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί ;

Ο πολίτης και η Πολιτεία. Γιατί η μεν Πολιτεία συμπεριφέρεται ανάλογα με τους πολίτες που έχει και οι πολίτες συμπεριφέρονται ανάλογα με το τι κάνει η Πολιτεία.
Είναι θέμα προτεραιοτήτων - εάν δηλαδή ο οποιοσδήποτε πολίτης δεν έχει ως προτεραιότητα τη ζωή του και τη ζωή των παιδιών και της οικογένειάς του, τότε είναι ανόητος. Εάν δε η ανοησία αυτή επαναλαμβάνεται, τότε καταλήγει σε μια χρόνια ηλιθιότητα.
Ένας πολίτης ο οποίος θεωρεί ότι το εισόδημά του είναι σημαντικότερο από τη ζωή του και ακόμα χειρότερα την ζωή του παιδιού του, αυτός ο άνθρωπος είναι αδύνατον να επιλέξει τους κατάλληλους πολιτικούς.
Αυτοί με τη σειρά τους, καλούνται να αντιμετωπίσουν ως πολιτεία το γενοκτονικό αυτό πρόβλημα με σοβαρότητα, μια και όπως αποδεικνύεται και αυτοί είναι ανίκανοι να αυτοπροστατευθούν.
Για παράδειγμα έχουμε δει πολιτικούς να μη φοράνε κράνος η ζώνη ασφαλείας ακόμα και να κοροϊδεύουν το σύστημα, βάζοντας την ζώνη πίσω από την πλάτη για να μη χτυπά το αυτόματο σύστημα του αυτοκινήτου.
Γι΄ αυτό σας είπα και προηγουμένως ότι το πρόβλημα το έχει και ο πολίτης και η Πολιτεία.

3 Ποιός ο ρόλος και η θέση που παίρνουν οι νέοι σήμερα απέναντι στα ζητήματα κυκλοφοριακής αγωγής ; Αδιαφορούν ή ενδιαφέρονται ;

Οι νέοι κάνουν αυτά που βλέπουν. Η μεγαλύτερη εξουσία είναι η εξουσία του πολίτη δια μέσω της ψήφου. Στη συνέχεια έρχεται η εξουσία της δημοσιογραφίας και των μέσων μαζικής επικοινωνίας - αν και θα έλεγα ότι σήμερα αυτή προηγείται της ψήφου. Όταν λοιπόν η δημοσιογραφία συνεχίζει να αναπαράγει την ανοησία και όχι αυτό που πρέπει να χαρακτηρίζει ένα λαό, δηλαδή τον πολιτισμό και την αξιοκρατία, τότε οι νέοι θα αντιγράψουν τις ενέργειες των μεγαλύτερων. Έτσι γίνονται πιστά αντίγραφα και είναι στην ουσία τα θύματα των θυμάτων των θυμάτων. Είναι δηλαδή μια «σκυταλοβλακεία», η οποία συνεχίζεται από τον πατέρα στο γιο και από τον παππού στον εγγονό. Κανείς δεν βλέπει ότι αυτό δεν είναι σκυτάλη αλλά ένα αναμμένο φυτίλι δυναμίτη. Καταλήγουν λοιπόν να σκέφτονται όπως και οι μεγάλοι και να ενεργούν με τον ίδιο τρόπο.

4.Τι είναι αυτό που σας ενοχλεί και σας εξοργίζει στην πολιτική των κυβερνήσεων αλλά και στη συμπεριφοράς των ανθρώπων πάνω στα θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και παιδείας ;

Με εξοργίζει ο ανάγωγος κάτοικος της χώρας. Και μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχουμε ξεφύγει. Γιατί το αποτέλεσμα στη συμπεριφορά μας προκύπτει τόσο από τα τροχαία ατυχήματα που οφείλονται στο αλκοόλ, αλλά και από συνιστώσες όπως το κάπνισμα, η φοροδιαφυγή, τα σκουπίδια, οι συνταγογραφήσεις. Αυτά δείχνουν την νοοτροπία ενός λαού.
Και αυτά όλα τα έχουμε διδαχτεί πρώτα από το σπίτι και μετά στο σχολείο, όπου δεν υπάρχει καμία εκπαίδευση παρά μόνο της γνώσης μέσω της αποστήθισης.
Μετά οι παρέες ή η τηλεόραση, η οποία δεν κάνει τίποτε άλλο από το να εξαθλιώνει σε κάθε επίπεδο. Έχει χάσει τον ενημερωτικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και πλέον προσπαθεί να κάνει τον Έλληνα ικανό αγοραστή πανάκριβων προϊόντων, ο οποίος δανείζεται μέχρι εξαθλίωσης.
Στην ουσία, η οικονομική κρίση που βιώνουμε σήμερα, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η κρίση της κρίσης των ανθρώπων.

5. Τι θα συστήνατε στους νέους σχετικά με την ασφαλή οδήγηση, την κυκλοφοριακή αγωγή αλλά και το σεβασμό στην ανθρώπινη Ζωή ;

Πρέπει οι άνθρωποι να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντική είναι η ζωή, αλλά και πόσο εύκολα μπορεί να χαθεί.
Αν σκεφτεί συγκριτικά κανείς ότι, στη διάρκεια 100 ετών πολέμου (δυο Παγκόσμιοι, Μικρασιατική Καταστροφή, Βαλκανικοί πόλεμοι), χάθηκαν υπέρ πίστεως και πατρίδος 75.000 άνθρωποι και μέσα σε μισό από 50 χρόνια, 140.000 άνθρωποι χάθηκαν από ηλιθιότητα, 300.000 είναι ανάπηροι και πάνω από 2.000.000 τραυματιστήκαν, είναι τραγικό.
Το πιο τραγικό όμως, είναι ότι το 85% των περιπτώσεων είναι μικρότεροι των 35 ετών. Οι πιο παραγωγικοί.
Αν σκεφτούμε δε ότι σε αυτές τις ηλικίες οι άνθρωποι δεν πρόλαβαν να κάνουν παιδιά, υπολογίζεται ότι 2.500.000 παιδιά χάθηκαν και δεν θα γεννηθούν ποτέ γιατί οι γονείς τους σκοτώθηκαν ή έμειναν ανίκανοι σε τροχαίο ατύχημα.
Αν αυτό το σοβαρό δημογραφικό φαινόμενο του ξεκληρίσματος ενός έθνους δεν μας ανατριχιάζει και δεν κινητοποιεί την Πολιτεία, πραγματικά δεν ξέρω τι θα γίνει.
Αν οι αρμόδιοι δεν αντιληφθούν ότι τα τροχαία κοστίζουν 9 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 4,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και ότι κυκλοφορούν ταξιδιωτικές οδηγίες σε όλο τον κόσμο να μην επισκέπτονται τουρίστες την Ελλάδα οδικώς, λόγω του κακού οδικού δικτύου της, μιλάμε για πολλά δισεκατομμύρια κάθε χρόνο.
Και θα σας πω και κάτι που μπορεί να ακούγεται τραγικό, αλλά αξίζει να αναφερθεί. Αν βάλουμε σε μια ζυγαριά το εισόδημά μας και από την άλλη τη ζωή του παιδιού μας - - με βάση τις πράξεις μας - δίνουμε βαρύτητα περισσότερο στο εισοδημά μας. Επί παραδείγματι, όταν το παιδί μας πάρει δίπλωμα του δίνουμε το παλιό μας αυτοκίνητο, γιατί λέμε είναι άπειρο και θα το τρακάρει. Αντί να βάλουμε οι ανόητοι, το πιο πολύτιμο που έχουμε στη ζωή μας και είναι το παιδί μας αυτό, να οδηγεί με ένα ασφαλές νέο αυτοκίνητο, σκεπτόμαστε το κόστος.
Αυτή την προτεραιότητά μας την έχει εισπράξει η πολιτεία, η οποία με τη σειρά της δεν ενδιαφέρεται για την ζωή μας, αλλά για το πορτοφόλι μας.

6.Αν θα έπρεπε να δώσετε 5 βασικούς κανόνες – συμβουλές που θα πρέπει να ακολουθήσει κανείς για μια ασφαλή οδήγηση, ποιοι θα ήταν;

Έναν και μοναδικό θα σας δώσω.
Κάθε πρωί που βγαίνετε από το σπίτι σας και πάτε για το σχολείο, τη δουλειά , τα ψώνια, να σκέπτεστε πόσο εύκολα είναι να χαθεί μια ζωή, η δική μας ή κάποιου άλλου, και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς με την συμπεριφορά μας για να μην συμβεί.
Να αντιληφθούμε πόσο σημαντικοί είμαστε για τον εαυτό μας και την οικογενιά μας. Όταν οδηγούμε δεν τρέχουμε , δεν μιλάμε στο κινητό γιατί αποσπά την προσοχή, δεν καπνίζουμε, γιατί αν μας πέσει η καύτρα θα σκοτωθούμε, δεν πίνουμε αλκοόλ, φοράμε ζώνες και γενικά σεβόμαστε τους γύρω μας. Δεν αισθάνομαι και πολύ αισιόδοξος για το αν μπορεί να αλλάξει κάτι. Εάν δε βάλουμε τον φόβο μέσα στο σπίτι μας, εάν δεν μας βομβαρδίζουν τα κανάλια καθημερινά με επαναλαμβανόμενα μηνύματα και παραδείγματα που μας σοκάρουν , αν δεν ενταθεί η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών στα σχολεία, οι δρόμοι να γίνουν φιλικοί και να συγχωρούν τα λάθη των οδηγών, η αστυνομία να κάνει πρόληψη και όχι αντιμετώπιση και μόνο, δεν πρόκειται να σταματήσουμε να θρηνούμε ανθρώπινες ζωές. Ας σταματήσουμε να ψάχνουμε για άλλοθι στη συμπεριφορά μας

7. Πιστεύετε ότι οι τοπικές κοινωνίες μπορούν να ενεργήσουν ουσιαστικά στα θέματα κυκλοφοριακής αγωγής;

Σαφώς οι τοπικές κοινωνίες είναι πιο ευέλικτες, εφόσον αποφασίσουν να προστατευτούν. Οι Δήμοι και οι Περιφέρεις, τώρα μάλιστα και με τον Καλλικράτη όπου θα έχουν αυξημένες αρμοδιότητες, μπορούν να μεγιστοποιήσουν τις ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, κάνοντας συχνά ενημερωτικά προγράμματα ή ημερίδες ενημέρωσης κ.α. Να ενημερώσουν τους νέους για τους κινδύνους και τους οδηγούς, όχι για τη λεγόμενη οικολογική οδήγηση, αλλά για τη συνετή οδήγηση. Γιατί για μένα είναι λάθος να συστήνουμε στους οδηγούς στο πλαίσιο της δήθεν οικολογικής οδήγησης να οδηγούν π.χ. χωρίς να πατούν πολύ φρένο ή να κοιτούν συνεχώς το στροφόμετρο και άλλα τέτοια. Αυτά αποσπούν την προσοχή του οδηγού και αυξάνουν την πιθανότητα ατυχήματος. Αν καταφέρουμε να μειώσουμε την επιθετικότητα στην οδήγησή μας και να μας γίνει συνήθεια, μειώνουμε αυτόματα και την πιθανότητα να προκαλέσουμε ατύχημα και παράλληλα δεν κάνουμε σπατάλη σε καύσιμο, αλλά κυρίως στη ζωή μας.


  Πράσινο+Μπλέ -  Μη κερδοσκοπική Οργάνωση Πολιτισμού Περιβάλλοντος - Μεναίχμου 1-3  - Ψανή - 30300 Ναύπακτος - Τηλ. & Φαχ: 2634025016

  Web Design Web-Site